سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

حافظه شامل آن دسته از فعالیتهائی است که بصورت حفظ ،‏یادآوری ، تشخیص و انجام آنچه در گذشته آمخته شده است ظاهر می گردد. بعضی حافظه را یکی از اشکال یادگیری می دانند . دسته ای آن را نتیجه و دلیل یادگیری فرض می کنند . پاره ای از روانشناسان حافظه را فعالیتی می دانند که در عین ارتباط با یادگیری جدا از آن نیست .
به نظر این دسته فرد ابتدا چیزی را یاد بگیرد ،‏آنگاه آنرا حافظ کند و در موقع معین به خاطر آورد و بالاخره تشخیص دهد که این امر را در گذشته آموختهاست . حافظه حفظ و نگهدای است . یادآوری ، تشخیص و اجرا ،‏آثار و نتایج حفظ می باشند . آنچه در باره یادگیری گفته می شود در مورد حفظ قابل بحث می باشد روی این اصل نمی توان این دو جنبه از فعالیت ذهن را جدا از هم فرض نمود .

چنانچه در مورد یادگیری بیان نمودیم ثورندایک و پیروان او یادگیری را نتیجه ارتباطات عصبی می دانند و اصل تمرین و تکرار را پایه و اساس این جریان قرار می دهند .
بعضی از روانشناسان حفظ را نیز نتیجه برقراری ارتباطات عصبی فرض می کنند و تحقق آن را نتیجه تمرین و تکرار می دانند . بنظر این عده یادگیری نیست .
ممکن است امری را یک مرتیه انجام داد یا مطالعه کرد و آن را یاد گرفت و بدون تکرار و تمرین بعد از زمانی طولانی آنرا بخاطر آورد و دوباره انجام داد . با اینکه در جریان حفظ و یادگیری دستگاه عصبی دخالت کامل دارند و وقتی پوشش مغزی دچار لطمه و آسیب شود عمل یادگیری و حفظ را مختل می سازد. در هر صورت نمی توان تغییرات عصبی را پایه و اساس حفظ و یادگیری قرار داد .
خلاصه آنچه سبب یادگیری می شود در حفظ و یادآوری نیز تاثیر دارد روی همین زمینه این دو جریان از هم جدا نیست .


نوشته شده در پنج شنبه 85/9/9ساعت 10:8 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak