سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

از شاعران زن دوران پیامبر می توان به خنساء اشراه کرد. از پیامبر پرسیدند: شاعرترین ، سختی ترین و دلیرترین مردم کدامند؟ پیامبر فرمودند: « شاعر ترین مردم ، خنساء؛ سخی ترین مردم ؛ محمد(ص) دلیرترین مردم ؛ علی بن ابی طالب». این سخن پیامبر نشان دهنده تبحر خنساء در عشر و شاعری است.
وی همان طور که گفته شد چهار پسر داشت که همه در جنگ قادسیه کشته شدند .
از زنان شاعر دیگر «کبیشه» مادر سعد بن معاذ بود که در مرگ فرزندش - در جنگ خندق نوحه سرایی می کرد و اشعار سوزناک می سرود ، بسیاری در مرگ سعد مبالغه و گزافه می گفتند .
اما پیامبر فرمود : هر نوحه سرایی دروغ می گوید به جز مادر سعد بن معاذ
از زنان شاعر دیگر ام کلثوم خواهر حق طلب عمروبن عبدود بود که برادرش در جنگ خندق ، به دست توانای امیر مومنان علی (ع) کشته شد . وقتی خبر مرگ برادر به خواهرش رسید . از قاتل وی سوال کرد .
وقتی فهمید که علی(ع) قاتل برادرش است ، گفت : این افتخار برای برادر همه خانواده اش بس که به دست مردی بزرگوار و عالی مقام کشته شده است . وی زنی شاعر و اهل ادب بود و اشعار زیادی در مرگ برادر سرود . در این اشعار زیادی در مرگ برادر سرود . در این اشعار به تجلیل از شخصیت علی(ع) به عنوان قاتل برادر هم مبادرت شده است . ترجمه یکی از اشعار او این است : اگر کسی غیر از علی قاتل عمر بود بر مرگش همیشه گریه میکردم .


نوشته شده در شنبه 85/9/11ساعت 10:58 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak