سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

از جمله زنانی که در جنگ ها یاری گر حضرت رسول(ص) بودند و نقش پرستاری از مجروحین را داشتند ،‏می توان از حمنه ، سهله ، سلمه همسر پیامبر و ... را نام برد .
یکی زا این زنان که شایدنام کمتری از او برده شده زنی بود به نام « ام سنان اسلمی» وی در حالی که بسیار مبادرت به شرکت در این فریضه مهم می کرد . در جنگ پیامبر با یهودیان خیبر ، خود این زن به پیامبر پیشنهاد کرد تا درکنار پیامبر بجنگد .
اما پیامبر از او خواست که برای پرستاری در کنار همسرش ام سلمه باشد . وی احادیث بسیاری از پیامبر نقل کرده است .
از جمله زنان دیگر پرستار در جنگ می توان از حضرت فاطمه زهرا(س) نام برد که شیوه های نوینی در بستن زخم مجروحین مثل استفاده از خاکستر آتش برای ضد عفونی کردن زخم و ... استفاده می کردند .
از زنان دیگر می توان از «امیه» دختر قیس غفاری یاد کرد که در سن 14 سالگی به اسلام گروید و در جنگ خیبر که 17 سال داشت شرکت کرد . پیامبر خدا به او در جنگ وظایفی محول کرد که وی به خوبی آنها را انجام می داد . به همین دلیل پیامبر جایزه ای به او اهدا کرد که گردنبندی بود که امیه تا زمان مرگ آن را از خود جدا نکرد و وصیت کرد که آن را به همراهش دفن کنند .
از زنان دیگر پرستار در جنگ « کعبیه دختر سعید اسلمی » بود که در غیر از جنگ هم به پرستاری مجروحین مشغول بود. برای او در مسجد خیمه ای برافراشته بودند که به درمان مجروحان بپردازد. وی از پرستاران سعد بن معاذ بود . کعبیه با وجود امکانات ناچیز، زخم های مجروحین را پانسمان و به ساختن داروهای ساده مبادرت می کرد و خدمات بهداشتی چشمگیری انجام می داد . در جنگ خیبر هم در رکاب پیامبر، انجام وظیفه  کرد . پیامبر نیز از غنایم ، به او سهمی برابر یک سرباز جنگی داد .


نوشته شده در یکشنبه 85/9/19ساعت 10:31 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak