سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

فاطمه همسر سعید بن زید و هواهر عمر بن خطاب کسی بود که با همسرش از همان آغازی که خورشید اسلام درخشیدن گرفت ، اسلام آورد و در راه اسلام نیز بسیار ثابت قدم بود. از جمله زنان با شهامت که تاریخ صدر اسلام از جمله به نیکی یاد کرده است « سهله دختر ملحان » است که کنیه اش « ام سلیم » بود . وی در دوره جاهلیت با مردی به نام «مالک» ازدواج کرد و دارای پسری به نام « انس » گردید .

پس با بعثت پیامبر ، اسلام اختیار کرد . سپس شوهرش را نیز به اسلام آوردن تشویق نمود و مالک نیز مسلمان گردید . پدر مالک به سهله اعتراض کرد که فرزندمان را فاسد نساز . اما سله پاسخ داد که او را فاسد نکردهام . پس از چندی مالک به دست یکی از دشمنان به قتل رسید . سهله هم به واسطه وفاداری به شوهر خود ، بیان کرد که تا فرزند بزرگ نشده ، ازداوج نمی کند . و با وجود خواستگاران بسیار به عهد خود وفت کرد و ازدواج نکرد .
پس از بلوغ فرزندش مردی به نام ابوطلحه که هنوز مشرک بود ، به خواستگاری اش رفت ، سهله به او گفت : « تو سنگی را می پرستی که برای تو سود و زیانی ندارد یا بر چوبی سجده می کنی که ساخته دست یک نجار است و از این کار چه فایده ای می بری؟» این جمله را مهریه خود دانست و ابوطلحه مسلمان گردید .
پیامبر گرامی اسلام بسیار به خانه وی رفت و آمد می کرد . سهله از همسر دومش هم پسری به نام عبدالله به دنیا آورد ، که بیمار شده و از دنیا رفت . وقتی طلحه به خانه بازگشت سهله به او گفت که اگر همسایه امانتی بدهد و پس بگیرد آیا باید گریه و زاری به راه انداخت ؟ ابوطلحه گفت: نه ، سهله گفت : خداوند به ما فرزندی به امانت داده بود که او را پس گرفت . ابوطلحه نزد پیامبر رفت و ماجرا را بیان کرد . پیامبر هم در حق آن دو دعای خیر فرمود . سهله دوباره بچه دار گردید . بچه را برای تبرک نزد پیامبر فرستادند . پیامبر طفل را عبدالله نام نهاد و وی را برادر خود خطاب کرد و سهله را مادر خود نامید . از همین طفل هفت پسر که همگی قاری قرآن شدند به وجود آمد.
سهله در حالی که باردار بود در جنگ حنین با پیامبر شرکت کرد . او به سیراب کردن تشنگان و پرستاری از مجروحان پرداخت . وی همراه خود خنجری داشت . ابوطلحه به پیامبر عرض کرد : یا رسول الله ام سلیم با خود خنجری برداشته است ! پیامبر فرمود : برداشته است تا اگر مشرکی به من نزدیک شد ، شکمش را بدرد . پیامبر سهله را همواره مورد محبت قرار می داد .


نوشته شده در سه شنبه 85/9/21ساعت 9:5 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak