سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

بررسی عوامل صلح امام حسن مجتبی (ع)
به مناسبت 26 ربیع الاول سال 41 هجری ، سالروز صلح امام حسن(ع) با معاویه

صلح ؛ سنگری برای تداوم مبارزه
رویه ای در سیاست وجود دارد که هر گاه سیاست مداری به پذیرش امتیازی منفی مجبور و به دادن امتیاز مثبتی به حریف وادار می شود، راهکاری را بر می گزیند که کم ترین زیان را برای او و جامعه اش داشته باشد . امام حسن (ع) می کوشید با رعایت این اصل تمام توان و سیاست خود را درمفاد قرارداد صلح بگنجاند تا بتواند از این ابزار ، مبارزه با معاویه را در سطحی دیگر ادامه دهد.
امام در قرارداد، مطالبی گنجانید که امتیازهای زیادی برای اسلام و مسلمانان داشت و کوشید در آن معاویه را آن گونه که هست به مردم بشناساند و چهره واقعی او را بنمایاند. امام در مفاد صلح ، او را در تنگنای موازین شرعی قرار داد و به وسیله مواد صلح نامه ، اهداف واقعی خود را از جنگ با معاویه نشان داد که عبارت بودند از: جلوگیری از تبعیض نژادی و قومیت گرایی، رانت خواری ، فساد مالی و ده ها حرکت زشت معاویه که آزادانه به اسم اسلام انجام می داد.
البته امام به خوبی می دانست که معاویه به این قرارداد عمل نمی کند، ولی این مسئله سبب رسوایی او می شد و این خود یکی از بزرگترین انگیزه های امام در جنگ با معاویه بود. بر این پایه ، امام حق انتخاب را به مرم واگذار کرد تا به خود آیند و سرنوشت خود را خود برگزینند.

بررسی عوامل صلح  
عوامل زیادی در صلح امام حسن (ع) با معاویه نقش داشت که برخی از آن شفات و بعضی دیگر پیچیده بود . در این جا به برخی عوامل می پردازیم :

1. فریب کاری معاویه

2. بی وفایی و دنیا زندگی سپاهیان امام حسن(ع)
درگیری ها و جنگ های طولانی که در زمان علی(ع) با گروه های مختلف درگرفته بود، نوعی خستگی از جنگ و بی علاقگی به دفاع از حق و حقیقت را در میان سپاهیان امام بر جای گذاشته بود .

3. انگیزه های مختلف در سپاهیان امام حسن(ع)
سپاهیان امام حسن (ع) با انگیزه های مختلف در سپاه ایشان گرد آمده بودند و سپاه امام در هدف خود یکپارچه نبود .

اهداف و انگیزه های امام حسن (ع) از پذیرش صلح
افزودن بر عواملی که سبب تحمیل صلح به امام بر شمرده شد ، می توان به این جریان از نگاه امام مجتبی (ع) نیز نگریست . امام حسن (ع) با در نظر گرفتن موارد زیر دست به صلح زدند:
1. خطر تهاجم خارجی
حمله رومیان خطر جدی و بزرگی بود که همواره سرزمین مسلمانان را تهدید می کرد

2. رعایت مصلحت عمومی
3. حفظ جایگاه امامت






نوشته شده در شنبه 86/1/25ساعت 11:43 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak