سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج های جوان

سازش و سازگاری
امام «ره» فرمودند : بروید با هم بسازید:

من یک وقت وقت خدمت امام رفتم . ایشان می خواستند خطبه عقدی را بخوانند ، تا من را دیدند ، گفتند : شما بیا طرف عقد بشو ! ایشان بر خلاف ما که طول و تفصیل می دهیم و حرف می زنیم ، عقد را اول می خواندند ، بعد دو سه جمله ای کوتاه صحبت می کردند . من دیدم ایشان پس از این که عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند : « بروید و با هم بسازید.

من فکر کردم دیدم که ما این همه حرف می زنیم ، اما کلام امام«ره» در همین یک جمله بروید و با هم بسازید خلاصه می شود !


سازگاری یعنی چه
سعی شما این باشد که در تمام دوران زندگی ، به خصوص سالهای اول ،‏این چهار پنج سال اول ، با هم سازگاری داشته باشید . این صور نباشد که یکی اندکی ناسازگاری نشان داد ، آن دیگری هم حتما در مقابل او ناسازگاری نشان بدهد . نه !‏هر دو با هم سازگاری نشان بدهید و اگر دیدید همسرتان ناسازگاری کرد ،‏شما سازگاری نشان دهید . این جا از آن جاهایی است که سازش و کوتاه آمدن خوب است .
معنای سازگاری ؟ معنایش این است که زن ببیند این مرد ، درست ایده آل اوست تا با او سازگار باشد ؟ یا مرد ببیند که این زن ، کاملا ایده آل اوست و همان فرد مطلوب عالی است ، تا به او سازگاری داشته باشد ؟ اگر یک ذره این گوشه یا آن گوشه اش کج بود ، قبول نیست . معنای سازگاری این است ؟ نه ! اگر سازگاری این باشد که این خودش به طور طبیعی انجام می گیرد و اراده شما را نمی خواهد . این که می گویند شما سازگار باشید ؛ یعنی شما با هر وضعیتی که هست و پیش آمده بسازید . معنای سازگاری این است . یعنی چیزهایی در زندگی پیش می آید . خب دو نفرند با هم تا حالا آشنایی نداشتند ،‏زندگی نکردند ، ممکن است فرهنگشان دو تا باشد . ممکن است عاداتشان دو تا باشد . اول ممکن است یک ناسازگاریهایی ببینند . بعد از یک خرده که گذشت ، ممکن است یک ناسازگاریهایی حس کند ، آیا باید این جا هم سرد شوند وبگوسند : این مرد یا این زن دیگر به درد من نمی خورد ؟! نه ! شما باید خودتان را با این مسئله تطبیق دهید . اگر چنانچه قابل اصلاح است ،‏اصلاحش کنید و اگر دیدد نه ، کاری اش نمی شود کرد ، خب با او بسازد .

سازش کاری در محیط خانواده جز واجبات است . نبایستی زن و شوهر تصمیم بگیرند که خودشان هر چه گفتند همان شود . آنچه خودشان می پسندند و آنچه راحتی آنها را تامین می کند همان بشود. نه ، این طور نباید باشد . باید بنا داشته باشند که با هم سازگاری کنند . این سازگاری لازم است . اگر دیدید مقصود شما تامین نمی شود مگر با کوتاه آمدن ،‏کوتاه بیایید .
سازگاری در زندگی ، اساس بقای زندگی است و همین است که محبت می آ،ریند . همین است که موجبات برکات الهی می شود . همین است که دلها را به هم نزدیک کرده و پیوندها را مستحکم می کند .

یک تعبیر اروپایی

اصل مسئله ازدواج ، عبارت است از تفاهم (ادامه دارد )



 


نوشته شده در پنج شنبه 85/9/2ساعت 11:4 عصر توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak