سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

حدیثی از امام صادق(ع)

 فرمود: به درستی که خداوند متعال زمانی که آسمان و زمین را خلق کرد دو دریا خلق کرده است ؛ یکی دریایی گوارا و دیگری دریای تلخ ، پس خداوند ادم را از دریای گوارا خلق کرده سپس بر آن آب شور ریخت ( چون آن را خمیر شد ) پس گل ادم خلق شد آن را برگرفت و به شدت بمالید ، سپس آن را به حال خود واگذاشت ( تا آن چه می خواهد ) ، پس زمانی که خداوند متعال اراده کرد که روح در آن دمیده شود به صورت شبح آن را قائم کرد .

سپس مشتی از آن را از کتف راست آدم برگرفت . در این هنگام آدمیان مانند مور از راست و چپش به جنبش درآمدند ، خدای متعال فرمود : این ها بشهتی هستند  و مشتی از آن را از کتف چپ آدم برگرفت فرمود : این ها جهنمی هستند ، سپس خدای متعال با اصحاب یمین و اصحاب یسار گفتگو کرد .
اهل یسار یا گروه سمت چپ عرض کردند ؛ پروردگارا! چرا برای ما آتش را خلق کردی در حالی که برای ما بیان نکرده بودی ( و ما بی خبر بودیم ) و برای ما رسولی مبعوث نکردی ؟ خدای متعال فرمود : این به علم من بستگی دارد وشما به سوی تقدیر و تدبیر من می گرایید و به زودی شما را امتحان می کنم ، پس خدای متعال امر کرد تاآتش افروخته گشت سپس به اصحاب یسار فرمود همه در آن داخل شوید که شما را سرد و سلامت قرار می دهم . اصحاب یسار عرض کردند : پروردگارا! چرا ترس در ما قرار دادی تا ما فرار کنیم و اگر اصحاب یمین را هم امری می کردی داخل نمی شدند . سپس خداوند امر کرد تا آتش افروخته شد سپس به اصحاب یمین فرمود همه در آن داخل شوید و وقتی همه داخل شدند آتش ر آن ها سرد و سلامت گشت . خدای متعال به اصحاب یمین فرمود : آیا من پروردگار شما نیستم ؟ جواب دادند : بله ، در حالی که اطاعت کننده بودند و رغبت داشتند بر نفس خودشان .
زمانی که خداوند آدم را در بهشت سکنی داد ، در حالی که عصیان کرد ، خداوند متعال حجر الاسود را فرو فرستاد و رکنی از بیت الله الحرام قرار داد و آدم (ع) را بر صفا فرو فرستاد پس از مدت زمانی که خداوند مکث کرد سپس آدم را در بیت الله الحرام دید پس آدم معرفت پیدا کرد و میثاق را به یاد آورد و با سرعت به سوی خداوند بازگشت ( توبه کرد ) و چهل روز گریه کرد در حالی که از اشتباهش توبه کننده و از شکستن پیمانش پشیمان بود ، در آن هنگام خداوند متعال به او فرمود : به خاطر همین امر کردیم تو را تا استلام حجر الاسود کنی و امانت ما را ادا کنی و میثاق و عهد خداوندی را وفا کنی .

منبع :
بحار الانوار ، ج 5 ص 245 ،‏ح 35 ( موثق ، مستند ) - بحار الانوار ، ج 96، ص 217 ، ح 2 - علل الشرائع ، ج 2 ص 425 ، ح 6


نوشته شده در سه شنبه 85/9/7ساعت 1:10 عصر توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak