سفارش تبلیغ
صبا ویژن











آسمان مال من ...

 

برکات ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم


ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی بزرگ دراین شهر آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است . از لحظه ورد نبیره رسول خدا(ص) به قم پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی ، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است . تاثیر این واقعه تاریخی را می توان با مطالعه زوایای تاریخی این شهر به دست آورد . برکات این بانوی مجلله در شهر قم آنگاه به اوج می رسد که بدانیم تاثیر وجود آن حضرت در تحولات تاریخی و فرهنگی و مذهبی و اجتماعی نه تنها در محوده یک شهر بلکه گاهی در کل کشور ایران بوده و یا دست کم وقایع و حوادث کشور ایران به نوعی مرتبط به شهر قم می باشد .

برکات حضرت معصومه (س) در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آن چنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است . این تاثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه های دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسی کاظم (ع) با ارادت خالصانه به آن مکان مقدس می شتابند ملموس است بلکه حتی برای کسانی که با انگیزه های غیر مذهبی وارد این مکان شده اند و یا از این دیار عبور کرده اند پر جازبه و شگفت انگیز بوده است.

بعد از ورود حضرت معصومه (س) به قم و دفن پیکر مطهر آن حضرت در این سرزمین ، علویان و سادات بیشتری به این شهر روی آورند ؛ توجه شیعیان به این نقطه فزونی یافت و علما و مشاهیر شیعه در طول تاریخ به این مکان مقدس توجه نشان دادند مهاجرت به این شهر زیاد شد و موقعیت مذهبی قم تثبیت و استحکام تاریخی یافت .

قم با این ویژگی ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و با شکوه ترین انقلاب در تاریخ جهان گردید .
در این جا به فهرست برخی از نتایج ورود حضرت معصومه(س) فهرست وار اشاره می شود

1. گسترش شهر قم
2. اهمیت یافتن قم
3. استحکام مذهبی قم
4. کثرت سادات در شهر قم
5. پروش علمای بزرگ شیعه در شهر قم
6.حوزه علمیه قم
7. توجه به امامزادگان
8. انقلاب اسلامی ایران


 

 


نوشته شده در پنج شنبه 86/1/23ساعت 8:37 صبح توسط احمدی عشق آبادی نظرات ( ) |


Design By : Pichak